Tuesday 30 August 2011

Cara mengawal rasa marah terhadap ahli keluarga

Memang tidak dapat dinafikan bahawa semua insan akan tidak dapat lari daripada marah terhadap ahli keluarga mereka. Tidak kiralah sama ada anda berasa sakit hati dengan campur tangan kedua ibu bapa, sakit hati dengan anak-anak yang tidak mengikut kata atau sakit hati dengan kurangnya perhatian daripada pasangan anda, adalah penting untuk  diri anda mempelajari bagaimana untuk mengawal kemarahan sebelum ia mula memusnahkan diri anda sendiri. Satu perkara mengenai rasa marah ialah ia selalunya berulang semula kepada mereka yang memulakannya.

      Tahanlah emosi negatif anda sebelum ia merebak ke dalam hati dan membesar menjadi tindakan yang tidak sepatutnya. Sikap yang buruk, kata-kata yang menyakitkan atau bersikap dingin bukanlah cara terbaik untuk menyelesaikan perbezaan.


CARANYA
  1.BERBICARA MENGENAINYA
         Jika ahli keluarga anda membuat hati anda terluka, sebaik-baiknya tunggulah masa yang sesuai dan biarkan orang yang membuat hati anda terluka itu tahu niat anda itu. Kadangkala kita bercakap tentang perkara yang buruk tanpa kita sedari atau tidak menyedari kesan buruknya terhadap orang lain. Berikan orang lain peluang untuk menerangkan tentang niat mereka sebelum memperkatakan tentang perasaan anda. Berkemungkinan dengan perbualan terbuka ini akan membantu menjelaskan 'angin' antara anda dan ahli keluarga anda.Pilihlah kawasan untuk berbincang jauh daripada orang lain. Jika boleh lakukan di kawasan di mana tidak ada orang mengenali anda dan ahli keluarga anda itu. Apa yang penting bersedialah untuk mendengar dengan lama dan bercakap dengan sedikit.



2. MAAF DAN LUPA
       Jika ahli keluarga anda berterusan  melukakan hati anda berulang kali dan meminta maaf selepas insiden itu berlaku, belajarlah untuk memaafkan dan teruskan kehidupan anda.Jangan menetapkan harapan yang tinggi untuk orang ini berubah dalam masa hadapan. Sebaliknya, terimalah dia seadanya dengan kefahaman bahawa dia tidak berniat untuk melukakan hati anda. Memang betul anda perlu memberitahu tentang masalah sikap ahli keluarga anda itu, tetapi anda perlu menerima kenyataan bahawa ahli keluarga anda itu tidak berupaya untuk mengawal kata-kata atau tindakan yang membawa kepada sikap terluka anda itu.

3.BERLATIH MENGELAK
       Jika ahli keluarga anda  berterusan menyakitkan hati anda selepas anda menerangkan dengan sejelasnya bagaimana anda rasa, anda mungkin perlu mngundur sementara dan berikan mereka peluang untuk berfikir tentang perkara itu dengan sebaik mungkin. Tetapi ini tidak bermakna anda bersikap dingin apabila anda bersikap dingin apabila anda berjumpa secara tiba-tiba atau mengelak untuk membalas balik panggilan atau berjumpa di perjumpaan sosial. Ini bermakna anda perlu mengekalkan sikap persahabatan jika anda bertembung dengannya secara tiba-tiba di majlis keluarga.

4.CARI ORANG TENGAH
        Jika konflik bertambah terukatau ia perlu diselesaikan, mintalah salah seorang ahli keluarga yang bersikap berkecuali dan anda percayai untuk mendengar cerita kedua belah pihak dan cuba untuk menyelesaikannya.Kadangkala konflik hanya dapat diselesaikan jika terdapatnya campur tangan orang ketiga.

BERSIKAP BAIK HATI
        Selalunya mereka yang agak sukar untuk disayangi adalah mereka yang memang sangat memerlukan kasih sayang. Jika ahli keluarga anda itu keras hati atau agak sukar untuk difahami, cubalah untuk mengekalkan hubungan persaudaraan tanpa memperkatakan tentang masalah sikapnya.Hantarlah kad atau kirimkan hadiah kepadanya.Apabila orang yang kurang mendapat kasih sayang merasai dirinya disayangi, sudah pasti anda akan dapat melihat perubahan dirinya secara beransur-ansur.
 

No comments:

Post a Comment