Wednesday 31 August 2011

Makanan sedap tapi tak berkhasiat

 Makanan ringan bagaikan sudah menjadi satu kemestian bagi sesetengah orang. Apatah lagi di zaman yang serba pantas dan praktikal, lebih ramai yang senang memilih untuk makan makanan ringan.Namun, kebiasaan gaya hidup yang serba ringkas dan praktikal begini banyak mendatangkan keburukan daripada kebaikan.Perkara pertama sekali, keperluan gizi dan khasiat yang diperlukan oleh tubuh badan diabaikan begitu sahaja.Apa yang menjadi pilihan mereka adalah mudah, segera dan enak dimakan.

      Sedangkan, makanan ringan sebegini sebenarnya sudah diketahui tidak mengandungi vitamin dan mineral yang diperlukan oleh tubuh setiap hari.Sebaliknya, ia mengandungi begitu banyak garam, MSG, lemak dan gula. Sebab itulah makanan sebegini digelar 'junk food' atau 'makanan sampah' kerana ia ternyata tidak berguna kepada tubuh badan kita.Jadi, fikir-fikirkanlah bila anda terasa mahu makan makanan sebegini.
  
KETAGIH MAKANAN RINGAN
     Ketagihan yang dimaksudkan adalah tubuh memerlukan benda tertentu untuk berasa lebih tenang baik dari segi fizikal ataupun mental.Selain rokok, kopi, alkohol dan dadah, makanan ringan juga berpotensi untuk menyebabkan masalah ketagihan.Dari aspek ketagihan makanan ringan ini, ia boleh dikatakan tubuh sering memerlukan makanan ringan yang digemari untuk mendapatkan rasa tenang.Berhati-hatilah bila anda sedang mengalami simpton begini.

TIP JAUHKAN DIRI DARI "JUNKFOOD  

BERSUKAN 
   Bersukan boleh menyebabkan tubuh merasa lebih aktif dan gembira kerana ia akan menghasilkan endorfin, hormon yang menenangkan.
 
KURANGKAN
     Berhenti mengambil makanan secara tiba-tiba mungkin sukar untuk anda lakukan.Namun, ia bukanlah mustahil untuk dilakukan. Jika anda tidak dapat melupakan makanan kerepek kentang yang lazat, cuba beli dalam kuatiti yang sedikit dan kecil.Jika masih lapar, cuba gantikan dengan mengambil makanan jenis kekacang atau buah-buahan.

AMBIL SARAPAN
       Sarapan yang baik mestilah mengandungi serat dan protein yang tinggi. Ini akan membuatkan anda merasa kenyang lebih lama dan mengurangkan keinginan untuk mencari makanan ringan.
 PILIH YANG MAHAL
       Kalau anda merasa terseksa setiap kali ingin membayar harga makanan ringan ini, besar kemungkinan anda akan berhenti daripada membelinya.

KAWAL GULA DARAH
          Gula darah yang stabil akan mengurangkan rasa lapar.Makan secara kerap tetapi dalam saiz dan kuantiti yang kecil.

SUPLEMEN
        Kalau tubuh kekurangan khasiat,tubuh secara automatik akan memberi perintah kepada otak untuk membuat sesuatu,misalnya makan.Ambil multivitamin kerana ia merupakan penyelesaian terbaik.
   


No comments:

Post a Comment